- Admin Admin
- Sa invatam
- 0 likes
- 53 views
- 0 comments
În ultimii 20 de ani tehnologia a permis ca fotografiile să poată fi transpuse cu ușurință pe mai multe obiecte din ceramică: căni, farfurii sau alte obiecte de decor. Dar care este diferența între o cană imprimată și o fotografie din ceramică ( fotoceramică ) ?
În zona publicitară au apărut din ce în ce mai multe companii care oferă servicii de imprimare a pozei pe ceramică dar din păcate printr-un procedeu care nu este adecvat pentru fotoceramica care va fi atașată unui monument funerar.
Procesul prin care se realizează fotografiile pe cănile din ceramică precum și alte obiecte de decor se numește sublimare, acesta este un proces destul de simplu și rapid. Procesul începe prin imprimarea pozei ce va urma să fie copiată pe ceramică, urmat de lipirea acestuia pe ceramică și introducerea într-o presă termică la o temperatură de 150-250 de grade Celsius. La prima vedere acest procedeu pare simplu și potrivit pentru crucile funerare dar din păcate procedeul nu este potrivit pentru obiecte ce vor sta la exterior și vor fi afectate de lumina soarelui, mai exact razele ultraviolete.
Prin sublimare poza este mai mult lipita de suprafața din ceramică fără ca pigmenții de culoare să acționeze în profunzime, de aceea spre exemplu cănile care au fotografii atașate nu sunt potrivite pentru mașina de spălat vase; la temperaturi de 60-70 de grade Celsius materialul pe care s-a imprimat poza în contact cu soluția specială pentru curățat vasele se va desprinde sau va crăpa. De asemenea dacă ceramica va sta un timp îndelungat în razele soarelui fotografia imprimată pe ceramică se va decolora, în general este suficient să stea în soare 2-3 ani ca poza să ajungă să fie indescifrabilă. Într-adevăr tehnologia a avansat și acum se mai pot folosi și spray-uri cu lac care pot proteja fotografia iar pigmenții au fost schimbați cu unii mai rezistenți la razele UV, dar nu putem garanta că poza pe ceramică va putea fi la fel de rezistentă cu una clasică. Un alt aspect important este rezistența ceramicii la exterior, mai exact la ciclurile de îngheț-dezgheț. În cazul sublimării ceramica este încălzită la 150-250 de grade Celsius în funcție de timpul stabilit de fiecare operator în parte, în cazul fotoceramicii clasice aceasta este ținută în cuptor la minim 800 de grade Celsius într-un ciclu de coacere care durează în general minim 12 ore.
{product:9}
Ciclul de coacere este foarte important pentru ceramică pentru că în urma acestui procedeu materialul capătă o duritate și mai mare decât a avut inițial, practic poza pe ceramică poate reziste zeci de ani fără să intervină schimbări de culoare și fără să crape, de aceea în cimitir putem vedea fotografii pe ceramică vechi și de 80 de ani fără a fi crăpate sau deteriorate. Evident coacerea ceramicii nu este singurul aspect important în crearea unei fotografii pe ceramică care să reziste zeci de ani, un alt factor care nu trebuie omis este pigmentul folosit pentru realizarea fotografiilor. Pigmentul folosit este unul ceramic care poate fi imprimat numai cu o imprimantă specializată în imprimarea cu pigmenți ceramici. Putem spune că pigmenții folosiți au aceeași duritate și rezistență în timp la fel ca și suportul pe care au fost puși ( ceramica ).
Desigur în afară de aceste imprimante speciale care folosesc pigmenți ceramici mai există și imprimante care pregătesc ceramica pentru a fi imprimată iar operatorul trebuie să acopere cu pigmenți ceramici placa cu ajutorul unei pensule. Din păcate acest procedeu este mai complicat și mai greu pentru că fiecare fotografie trebuie ”vopsită” cu pigment din profilul de culoare CMYK ( CYAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK ).
În concluzie vă recomandăm să nu folosiți decât fotoceramică special destinată monumentelor funerare obținută prin procedeul clasic și nu prin sublimare sau alte tehnici care nu pot garanta o durată de viață mai mare de 5 ani.
Comments (0)